Monday 16 April 2012

PAMERAN RAJA KITA ISTANA NEGARA LAMA


Pameran Raja Kita

Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah dan Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Agong Sultanah Hajjah Haminah binti Hamidun

Assalamualaikum dan Salam Isnin
wah kuning tulisan ku..heheeh
Ari nie nak citer pasal pameran raja kita yang aku pergi siang tadi
pameran sempena pertabalan Al-Sultan Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah sebagai Yang di-Pertuan Agong ke 14 Malaysia
pemeran nie diadakan di Balairong Seri Istana Negara yang lama..yang dekat Jalan Istana tu
memang dari dulu lagi aku teringin nak masuk istana tu
tp sebagai anak watan yang takder apa2 pangkat,pendam perasaan jer lah kan
Alhamdullilah,ari nie hajat aku tercapai tuk pijak kaki di Istana Negara Lama tu..hehehe
bagi yang nak pergi,pameran tu start 15 April until 15 Jun 2012
bermula pukul 9pagi sampai lah 5ptg

masuk percuma jer
pada yang takder kenderaan sendiri (mcm aku)..naik la cab..tp bg yang gigih (pun mcm aku..ahaha),anda boleh la berjalan dr monorail Tun Sambanthan ke Istana Negara yang lama tu
jalan kaki dalam 15minit jer mengikut laluan tepi Jalan Syed Putra..tp ingat yer,kena gigih n kuat semangat..ahahaha

ok lah,nie pic yang sempat aku snap..takder pic aku sbb aku g sorg2 jer
walaupun ada org yang ofer nak tolong amikkan pic aku,tp aku tolak sbb malu nak pose depan org aku tak kenal..ahahahha  
     

bermula lah perjalan ku.. kena lintas jejanntas yer



sepanjang perjalanan ini..hehhee..nie laluan tepi Jalan Syed Putra

poster depan pintu masuk Istana Lama

pintu masuk istana

jom jalan...jalan lagiiii

nie namanyer gong besar...

penyambut anda di depan pintu masuk Balairong Seri

manuskrip undang-undang yang lama

Mohor Besar Raja-Raja

pakaian rasmi Raja Muda Kedah

Buanga Emas Negeri Kedah

Darjah Kerabat Brunei



dari United Kingdom

cenderahati sempena jubli perak dan jubli emas pemerintahan Sultan Kedah

pakaian rasmi Sultanah Kedah

kalung dan kerongsang Sultanah Kedah

pakaian rasmi Sultan Kedah

jata tengkolok Sultan Kedah..dr berlian uols..

Singahsana Yang di-Pertuan Agong..payahnya nak bergambar kat sini..ramai sgt org

Watikah Perlantikkan Yang di-Pertuan Agong

Pingat Darjah Kebesaran Negeri Kedah-Darjah Utama Seri Mahawangsa Yang Amat Dihormati (D.M.K)
Gelaran : Dato'Seri Utama

Pingat Darjah Kebesaran Negeri Kedah-Darjah Seri Setia Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah Yang Amat Dihormati (Darjag Pertama) (S.H.M.S)
Gelaran : Daoto' Seri Diraja

Tengkolok Dendam Tak Sudah..Teangkolok Rasmi Yang di-Prtuan Agong

Muskat - Pakaian rasmi Yang di-Pertuan Agong

Pending

Cogan Alam

Cogan Agama

Singahsana Diraja

Cokmar

Alatan Nobat

Keris dan Sundang

Kalung Rasmi Raja Permaisuri agong

Gandik Raja Permaisuri Agong

Keris Pendek

Keris Panjang

7 Wasiat Raja-raja Melayu dalam pertahankan Hak-hak Orang Melayu

ok...tu jer pic yang sempat aku snap...so aku harap korang dapat la luangkan masa g melawat pameran nie
sangat bagus dan bnyak info tentang institusi2 diraja negara nie
apa pun,aku,walaupun dibesarkan di Penang,tapi aku dilahirkan di Kedah berasa bangga atas pelantikkan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah sebagai Yang di-pertuan Agong untuk kali ke 2
DAULAT TUANKU 3X !!!

nak balik dah..bye2..:)

jom jalan

 dari luar bangunan Istana Negara Lama

Istana Negara Lama ,Jalan Istana

2 comments: